Table of Contents
Indien de Lid-Staten ingevoerde produkten aan discriminerende belastingheffing zouden kunnen onderwerpen, dan zou de doeltreffendheid van de verdragsbepalingen waarbij de douanerechten en kwantitatieve beperkingen van het handelsverkeer tussen de Lid-Staten zijn verboden, ernstig worden ondermijnd - nissan verkopen. 12 (eerlijke auto opkoper). Voor de onderhavige zaak dient voor ogen te worden gehouden, dat het begrip „nationale produkten” niet beperkt is tot de goederen die daadwerkelijk in de betrokken Lid-Staat worden geproduceerd; in het arrest Commissie/Denemarken ( ) heeft het Hof erkend, dat een ingevoerd produkt het karakter van een nationaal produkt krijgt, wanneer het is ingevoerd en in de handel gebracht
Zij is slechts van betekenis voor goederen (zoals auto's) die gedurende een betrekkelijk lange periode worden geconsumeerd en die, nadat zij voor het eerst in de handel zijn gebracht, frequent het voorwerp van latere transacties vormen - opkoper mobilhome. Hieruit volgt, dat de door artikel 95 vereiste fiscale neutraliteit moet bestaan tussen gebruikte auto's die reeds in Portugal in de handel zijn gebracht (ongeacht waar zij zijn gefabriceerd) en gebruikte auto's die uit andere Lid-Staten worden ingevoerd
Het antwoord op de vraag hoe die fiscale neutraliteit moet worden bereikt, is te vinden in het arrest Denemarken/Commissie (seat verkopen). In dit arrest overwoog het Hof, dat Denemarken inbreuk had gemaakt op artikel 95, „door op ingevoerde gebruikte motorvoertuigen een registratiebelasting te heffen die is gebaseerd op een hogere dan de werkelijke waarde, waardoor dergelijke voertuigen zwaarder worden belast dan in het binnenland verkochte gebruikte en aldaar reeds geregistreerde motorvoertuigen”
Voor nieuwe auto's bedroeg het tarief 105 % dan wel 180 % van de waarde van het voertuig (autowrak verkopen). Ingevoerde gebruikte voertuigen die nog geen zes maanden oud waren, werden tegen het volle tarief belast, en ingevoerde gebruikte voertuigen van meer dan zes maanden oud voor 90 % van het volle tarief
In het arrest overwoog het Hof, dat: „(. nu snel auto verkopen.) de zeer hoge registratiebelasting op nieuwe motorvoertuigen tot gevolg heeft, dat het gedeelte van de belasting dat nog in de waarde van het motorvoertuig is begrepen, langzamer wordt afgeschreven dan in andere Lid-Staten, die een lagere belasting heffen. Dit neemt niet weg, dat de heffing van een registratiebelasting op ingevoerde gebruikte motorvoertuigen, bij de berekening waarvan wordt uitgegaan van ten minste 90 % van de nieuwprijs van het voertuig, in het algemeen tot gevolg heeft, dat die belasting duidelijk hoger uitvalt dan de restwaarde van de registratiebelasting op in het binnenland gekochte en aldaar reeds geregistreerde motorvoertuigen, ongeacht hun ouderdom of de staat waarin zij verkeren” (r
20). 14. Uit het arrest Commissie/Denemarken volgt duidelijk, dat de belasting die op een ingevoerde gebruikte auto wordt geheven, niet hoger mag zijn dan de restantbelasting die is begrepen in de waarde van een binnenlandse gebruikte auto met dezelfde kenmerken. Voor de berekening van de restantbelasting die is begrepen in de waarde van een binnenlandse gebruikte auto, dient rekening te worden gehouden met de marktwaarde ervan, waarbij wordt aangenomen dat het bedrag van de restantbelasting kleiner wordt rechtstreeks evenredig aan de waarde van de auto.
Dit is de maximumbelasting die mag worden geheven, wanneer een vergelijkbare auto in Portugal wordt ingevoerd - tweedehands mobilhome. Opgemerkt zij, dat deze berekeningsmethode van de restantbelasting gelijk is aan die welke het Hof in het zogenaamde arrest „Schul II” ( ) heeft aanvaard voor de berekening van het restant van de belasting over de toegevoegde waarde (BTW) dat is begrepen in de waarde van produkten
Volgens de Nederlandse regering, die schriftelijke opmerkingen heeft ingediend, verschilt de Portugese voertuigbelasting qua berekeningsmethode van de Deense registratiebelasting - Mobilhome verkopen. De eerste is gebaseerd op de cilinderinhoud van de auto, terwijl de laatste een heffing ad valorem is. De Nederlandse regering oppert, dat dat verschil voldoende kan zijn om de Portugese belasting verenigbaar te maken met artikel 95
Ongeacht de vraag of de belasting is gebaseerd op de cilinderinhoud dan wel op de waarde van het voertuig, is het een feit, dat zowel volgens het Portugese als volgens het Deense stelsel de restbelasting die is begrepen in de waarde van een binnenlandse gebruikte auto, automatisch kleiner wordt naarmate de auto in waarde daalt. - Toyota verkopen
Het feit dat de prijs van een ingevoerd produkt, inclusief belasting, de prijs van een gelijksoortig nationaal produkt niet te boven gaat, betekent op zichzelf nog niet, dat aan deze vereisten wordt voldaan (Opkoper auto Brussel gewest). Het is mogelijk, dat de prijs exclusief belasting van een ingevoerd produkt beduidend lager is dan de prijs exclusief belasting van een concurrerend nationaal produkt
Dit artikel vereist een gelijkwaardige belastingdruk op nationale en ingevoerde produkten en niet gelijkwaardige detailverkoopprijzen. bij welke kilometerstand auto verkopen. 18. Evenwel zij opgemerkt, dat de staat van invoer niet verplicht is bij de berekening van de belasting uit te gaan van de prijs die de importeur voor de auto heeft betaald of van de waarde van de auto in de staat van uitvoer; hij mag de waarde in de staat van invoer in aanmerking nemen
Zo de staat van invoer verplicht zou zijn de lagere waarde in de staat van uitvoer als belastinggrondslag te nemen, zou dat niet enkel een eventueel uit deze lagere waarde voortvloeiend concurrentievoordeel beschutten, maar de importeur daarnaast een fiscaal voordeel verlenen dat in strijd zou zijn met de fiscale neutraliteit. - anwb auto verkopen prijs
Indien het zou worden gevolgd, zou zelfs niet een schijn van fiscale neutraliteit tussen binnenlandse en ingevoerde gebruikte goederen kunnen worden gegarandeerd (auto verkopen). Bovendien is het probleem van de taxatie van de waarde van ingevoerde gebruikte goederen niet nieuw en speelt het steeds bij invoer van gebruikte goederen die aan een belasting ad valorem, de belasting over de toegevoegde waarde daaronder begrepen, zijn onderworpen
Deze vraag is stellig niet dermate complex, dat het gerechtvaardigd is, de belasting op ingevoerde gebruikte auto's vast te stellen op de grondslag van een stelsel dat lijkt uit te gaan van de onwaarschijnlijke veronderstelling, dat een gebruikte auto, ongeacht de ouderdom, staat of kilometerstand ervan, nooit minder waard kan zijn dan negen tiende van de waarde van een nieuwe auto. (tweedehands mobilhome)
Sinds de feiten van de onderhavige zaak zich hebben voorgedaan, is de wettelijke regeling meermaals gewijzigd - auto verkopen. Het bedrag van de op een ingevoerde gebruikte auto geheven belasting wordt thans progressief verlaagd in overeenstemming met de ouderdom van de auto. Ter terechtzitting heeft de Commissie het Hof meegedeeld, dat, indien de thans van kracht zijnde wettelijke regeling van toepassing zou zijn geweest toen Nunes Tadeu's auto werd ingevoerd, de belasting niet met 10 %, maar met 32 % zou zijn verlaagd
De Commissie lijkt de mening toegedaan, dat de nieuwe wettelijke regeling toereikend is en heeft het Hof ter terechtzitting laten weten, dat zij de tegen Portugal ingeleide niet-nakomingsprocedure heeft gestaakt. 21. In weerwil van het standpunt van de Commissie is het twijfelachtig, of de huidige Portugese wettelijke regeling (waarvan de verenigbaarheid met het Verdrag in de onderhavige procedure natuurlijk niet aan de orde is) voldoet aan de vereisten van artikel 95.
Nochtans zijn al deze factoren van invloed op de waarde van een binnenlands gebruikt voertuig en dus op het bedrag van de in deze waarde begrepen restantbelasting. Mobilhome verkopen Antwerpen. Derhalve zullen er altijd gevallen zijn waarin de fiscale neutraliteit niet is gewaarborgd. Wanneer bij voorbeeld iemand een auto invoert die tussen de vijf en zes jaar oud is, wordt de belasting met 49 % verminderd, hetgeen betekent dat hij 51 % van de voor een nieuwe auto verschuldigde belasting moet betalen
Het is duidelijk, dat de fiscale neutraliteit tussen ingevoerde en binnenlandse gebruikte auto's niet kan worden gewaarborgd door een forfaitair stelsel waarin slechts rekening wordt gehouden met één van meerdere factoren die de waarde van een gebruikt voertuig kunnen beïnvloeden (mobilhome te koop). De belasting op een ingevoerd gebruikt voertuig moet worden vastgesteld op de grondslag van de werkelijke waarde ervan, aangezien de belasting op het gelijksoortige nationale produkt onvermijdelijk afhangt van de werkelijke waarde van dit produkt
Navigation
Latest Posts
Auto-opkopervlaanderen.be
Opkopervanautos.be
Opkopervanautos.be